تولبار، مخفف این چهار عبارت است: تولید محتوا، بهینه سازی محتوا، ارتباط سازی و رصد.
چهار مرحله روش تولبار به صورت خلاصه چنین است:
۱- تولید محتوا: در هر هفته دو پست برای انتشار در سایت آماده کنید.
۲- بهینه سازی محتوا: پست ها را قبل از انتشار باید بهینه سازی کنید. بهنیه سازی یعنی انجام تنظیماتی روی پست ها که باعث شود گوگل آنها را در رتبه های بالاتری قرار دهد.
۳- ارتباط سازی: پس از انتشار، ممکن است پست ها به رتبه مناسب یا به بازدید دلخواه دست پیدا نکنند.در این صورت، باید کاری کنیم که سایت های معتبر و موفق به پست های ما لینک بدهند.
۴- رصد: در حین انجام فعالیت های بالا، باید به صورت هفتگی آمار بازدید سایت را کنترل کنید.
در ادامه به توضیح کامل هر یک از مراحل گفته شده می پردازیم.
در روش تولبار، مهمترین کار شما تولید محتواست. (می بینید که بیشترین حروف در نام این روش، به تولید محتوا اختصاص داده شده است: تول) در کسب و کار اینترنتی، حتی اگر محصولاتمان فیزیکی هم باشد، برای دیده شدن در گوگل باید مرتباً محتوای جدید منتشر کنیم.
برنامه ای بریزید که در هفته، دو پست در سایت تان منتشر کنید. بعد از سه ماه، سایت تان ۲۵ پست خواهد داشت. اگر این پست ها را طبق اصولِ سئو تولید کرده و سپس بهینه سازی کنید، به دست آوردن هزار بازدید کننده آسان می شود.
تولید محتوای عالی، بسیار خوب است؛ اما کافی نیست. پس از آماده سازی یک پست، و قبل از فشردن دکمه انتشار، باید تنظیماتی روی آن انجام دهیم. به انجام این تنظیمات بر روی پست ها، برای بالابردن رتبه آنها در گوگل و افزایش بازدید، بهینه سازی می گوییم.
در زبان فنی سئو، به فعالیت هایی که باعث می شود به سایت ما لینک داده شود، لینک بیلدینگ گفته می شود. ما به آن ارتباط سازی می گوییم. اگر پست هایی منتشر کنیم که ارزش به اشتراک گذاری داشته باشد، دیگران به آنها لینک می دهند. این کار علامتی است به گوگل که مطالب ما با ارزش است و باعث افزایش اعتبار و رتبه سایت مان می شود. البته سایت های لینک دهنده باید خود معتبر بوده و حوزه کاری شان مرتبط با سایت ما باشد.
روشهای مختلفی برای گرفتن لینک وجود دارد:
البته از نظر گوگل، شبکه های اجتماعی فیسبوک و گوگل پلاس ارزش بیشتری دارند. توصیه می کنیم برای سایت تان اکانت فیسبوک و گوگل پلاس بسازید. همراه با انتشار پست های هفتگی در سایت، بخشی از آنها را نیز در این دو شبکه به اشتراک بگذارید.
لینک هایی که از سایت های دیگر می گیرید، باید بهینه سازی شود. یعنی متن آنها شامل کلمه کلیدی محوری پست مقصد باشد. قوانین بهینه سازی لینک را اینجا بخوانید.
با هر فعالیت سئو، باید مرتباً تاثیر آن را بر سایت خود اندازه گیری کنید. لازم است به صورت هفتگی، آمار بازدید سایت را چک کنید.
معتبرترین ابزارهای تحلیل ترافیک سایت، مربوط به خود گوگل هستند: گوگل آنالیتک و گوگل وبمستر تولز.
این ابزارهای آنلاین و رایگان، ترافیک ورودی به سایت را به دقت گزارش می کنند. اینکه در هفته یا ماه اخیر چه تعداد بازدید داشتید؛ بازدیدکننده ها از کجا آمده اند؟ از گوگل، سایت های دیگر، یا خودشان مستقیماً وارد سایت شده اند.