فناوری اطلاعات

آخرین دستاورد فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات

آخرین دستاورد فناوری اطلاعات

استفاده از اینترنت برای تحقیقات علمی

طبق تحقیق و بررسی شرکت‌های Pew Internet ، American Life Project و موزه Exploratorium برای تحقیقات و دسترسی به اطلاعات علمی در بیشتر کشورها اینترنت بعد از تلویزیون بیش‌ترین آمار استفاده را دارد.


حدود 87 درصد از افرادی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته‌اند، اعلام کردند که برای تحقیقات علمی خود و همچنین دسترسی به اطلاعات علمی و پژوهشی از اینترنت استفاده می‌کنند. جالب توجه این که در مورد جوانان استفاده از اینترنت برای تحقیقات علمی بیش تر از تلویزیون است و اولین منبع علمی آن‌ها برای انجام پژوهش‌های علمی و دانشگاهی محسوب می‌شود. برای جوانان استفاده از اینترنت به عنوان منبع دسترسی به علوم حدود 32 تا 44 درصد بیش‌تر از تلویزیون است.


John B. Horrigan رییس و مولف اصلی این تحقیق و آمار از شرکت Pew Internet می‌گوید: خیلی‌ها اینترنت را به عنوان یک دایره‌المعارف غول‌پیکر در همه زمینه‌ها و موضوعات می‌دانند و مشخصا برای اطلاعت و تحقیقات علمی نیز همین بینش وجود دارد.


این تحقیق هم نحوه استفاده مردم از اینترنت را مورد مطالعه قرار می‌دهد و هم تاثیر اینترنت را بر ساختار علم و تحقیقات علمی مورد بررسی قرار می‌دهد.


شرکت Pew که بیشتر به دلیل مطالعات و تحقیقاتی که در مورد نحوه استفاده مردم از اینترنت برای رفع نیازهای مختلف ارایه کرده است هم‌اینک بسیار معروف و شناخته شده است با همکاری موزه the Exploratorium ، یکی از اولین موزه‌هایی است که در سال 1993 وب‌سایت ویژه خود را ارایه نموده است، در این تحقیق سعی کرده‌اند که نحوه استفاده مردم از اینترنت برای دسترسی آن‌لاین به مطالب و اطلاعات علمی را نشان دهند.


بیش‌تر افرادی که مطالعه قرار گرفته‌اند ابراز داشته‌اند که از اینترنت بیشتر زمانی در تحقیقات علمی خود استفاده می‌کنند که نیاز به اطلاعات بیش‌تری در زمینه موضوع مورد نظر داشته باشند. دو سوم از افراد مورد تحقیق در زمینه موضوعات خاص علمی ابتدا به سراغ اینترنت می‌رفتند و حدود 59 درصد نیز برای آگاهی از وضعیت و اطلاعات آب و هوا ابتدا به اینترنت مراجعه می‌کنند.


جالب است بدانید که بیش‌تر این افراد برای دسترسی به مطلب مورد نظر در ابتدا از موتورهای جست‌وجوی اینترنتی استفاده می‌کنند.


سهولت دسترسی اصلی‌ترین دلیل افراد به استفاده از اینترنت به عنوان اولین منبع برای تحقیقات و مطالب علمی است. 71 درصد از افراد مورد مطالعه دلیل اصلی خود برای استفاده از اینترنت را سهولت دسترس‌پذیری آن به محتویات مختلف علمی بیان کرده‌اند.


از دیگر دلایل استفاده از اینترنت، لینک‌های موجود در وب‌سایت‌هاست که سبب می‌شود افراد در هنگام استفاده‌های دیگر از اینترنت به اطلاعات و خبرهای علمی دسترسی پیدا کنند. حدود دو سوم (65%) این افراد اعلام کرده‌اند که در هنگام استفاده‌های دیگر از اینترنت به اطلاعات و خبرهای علمی دسترسی پیدا کرده‌اند.


استفاده مردم از اینترنت به عنوان منبعی برای اطلاعات علمی مانع مراجعه و بازدید آن‌ها از موزه‌های موجود نشده است. 59 درصد کسانی که از طریق اینترنت به منابع علمی مانند علوم موزه‌ها، باغ‌وحش، آکواریم، موزه تاریخ طبیعی، موزه علمی فناوری و یا تلسکوپ‌ها دسترسی داشته‌اند به خود این اماکن نیز مراجعه کرده‌اند.


بیش‌تر افراد در اینترنت به اخبار علمی مراجعه می‌کنند در حالی حدود 49 درصد از افراد مورد تحقیق از وب‌سایت‌های تخصصی علمی مانند وب‌سایت Smithsonian یا NationalGeographic.com مراجعه می‌کند. همچنین یک رابطه دو طرفه بین دسترسی به منابع علمی از طریق اینترنت و مکان‌های علمی وجود دارد: یعنی کسانی که به موزه‌ها و یا سایر مکان‌های علمی مراجعه می‌کنند در اینترنت به دنبال اطلاعات جامع‌تری از آن علوم می‌گردند و برعکس کسانی که از اینترنت اطلاعات علمی خاصی را بررسی می‌کنند به مکان‌های مورد نظر برای آشنایی بیشتر مراجعه می‌کنند.


78 درصد کسانی که از اینترنت به عنوان منبع دسترسی به اطلاعات و اخبار علمی استفاده می‌کردند اعلام کردند که بیشتر و در اکثر مواقع اکتشافات علمی جدید را از طریق اینترنت پیگیری می‌کنند یعنی حدود 58 درصد کل افراد مورد مطالعه در اینترنت بیشتر به اکتشافات جدید علمی مراجعه می‌کنند.


این تحقیق همچنین میزان استفاده از منابع علمی گوناگون توسط افراد را مورد بررسی قرار داده است و نظرات مردم را در مورد موضوع علمی که از طریق اینترنت مورد بررسی قرار می‌دهند بررسی نموده است.


و در نهایت حدود 48 درصد کل افراد مورد تحقیق و همچنین 33 درصد از کسانی که اینترنت را به عنوان منبع تحقیات علمی خود استفاده می‌کنند در مورد اهمیت علم معقتدند که داشتن یک جامعه پویا و قدرت‌مند نتیجه برتری علمی و اکتشافات جدید علمی است. همچنین حدود 43 درصد افراد مورد مطالعه و 27 درصد افراد آن‌لاین معتقدند که پژوهش‌های علمی اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین نقش را در بهبود زندگی انسان‌ها بازی می‌کند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد